20160604

Köksland. Del 95/100

Problemet med stugan och dess trädgård är dels att den ligger högt = alpklimat, dels att den ligger mitt ute i naturen exponerad för alls skogens invånare, som kan invadera från luften, under jord och till fots.

Som jag har nämnt vid något tidigare tillfälle försökte min pappa, som anlade det hela, att hägna in och stänga ute. Förgäves förstås. Min strategi är att välja att odla sådant som angriparna inte tycker om, så de inte bryr sig om att komma.

Hittills har det funkat rätt bra. Det ätbara som överlevt är rabarber, oregano och gräslök. Och lavendel, men den brukar jag inte äta.

Nu funderar jag på att utmana lite. Sätta lite ny gräslök men också persilja, ruccola och kanske rosmarin. Siktar på sådant som smakar lite utpräglat. Spännande!

Extra spännande är det förstås att vi har fått en ny trädgårdsantagonist sedan vi tog över. Vildsvinen var aldrig något hot på pappas tid. Det vore INTE kul om de upptäckte något intressant hos oss.

Eller hos våra nya entusiastiska grannar.  De har planterat äppelträd...

Inga kommentarer: