20151222

Dan före dan före...Del 22/24

Då är det dags för lite "julledigt". Det vill säga förbereda så mycket som möjligt, så inte allt är kvar att göra på själva julafton när vi står för julmaten vid lunch.

Jag skrev ju om detta redan för ett par veckor sedan , och nu hade jag ytterligare ett "måste" att klara av. Nämligen brödet.

När jag tänker på julen "förr i tiden", när jag var barn alltså, finns alltid bilden av vår faster Gunvor med på ett hörn. Inte så att vi alltid firade jul tillsammans med hela släkten och på samma sätt. Nej, nästan tvärtom faktiskt.

Men någon gång under helgen brukade vi bli bjudna på "en liten smörgås", som Faster brukade säga (vi kallade henne aldrig för något annat än Faster. De ingifta fastrarna däremot gick under sina förnamn...)

Denna "lilla smörgås" var alltså ett smörgåsbord modell större. Det når jag inte upp till. Men själva smörgåsen försöker jag återskapa till jul, d v s rågsiktkakor med potatis i, lagom söta och lagom kryddiga. Så det gjorde jag idag. Hålet i kakorna tar jag ut med ett gammalt redskap, en bit av ett kohorn som kommer från min pappas föräldrahem. Brödnaggen är också väldigt gammal, men den skulle kunna vara från mammas släkt - den fanns och användes i mitt föräldrahem så länge jag vet.

Förresten har jag nyligen lärt mig vad degvätska heter på skaraborgska - ett ord som jag inte hört användas i min släkt - nämligen "knôvatten". Väldigt logiskt och bra ord som jag har adopterat.

Inga kommentarer: