20150429

En onsdag. Del 60/100

Ännu en schemaledig onsdag.

Idag har jag gjort flera saker för första gången. Jag har köpt ett apelsinträd. Jag har gratulerat min svärmor på 80-årsdagen (det var hon som fick trädet). Jag har löst in rabattkupong på apoteket (tycker fortfarande att det känns helt vridet att det finns en kundklubb där). Jag har bitit huvudet av min stolthet och lagt ut midjan på kjolen till min folkdräkt.

(För tre år sedan, när vi sjöng folkmusikmässan senast, var den också för liten. Men det är ett väldigt tillåtande plagg, så med en stor glipa i linningen och förklä över så funkar det. Nu har jag ändå fattat två saker: 1) att jag inte kommer att få samma midja igen som när jag var 18 och sydde dräkten 2) att vi kanske kommer att framföra den här mässan eller något annat när man kan använda dräkten, och det är lättare att sjunga om den inte är SÅ tajt i midjan.) Att lägga ut midjan på en dräktkjol, kan jag berätta för den oinvigde, innebär att man måste sprätta loss nästan hela linningen, justera vecken, nåla ihop igen till rätt mått och så sy ihop alltihop igen. För hand naturligtvis. Men nu är det gjort. Och jag kan ha den i helgen när vi ska ut och framföra folkmusikmässan "I välsignan och fröjd."

Jag har förstås gjort en massa vanliga saker också. Satt några fler frön i jorden, kokat nässelsoppa, gjort affisch om vårt körframträdande, skrivit en recension och lite annat... Så blev min onsdag.

Bilden föreställer min mycket nöjda svärmor och 8 år äldre men förhållandevis pigge svärfar efter en hel dags mottagande av gratulanter.

Inga kommentarer: