20150326

TV-program jag inte vill se. Del 26/100

Vi har aldrig förut haft så många tv-kanaler som vi har nu i vårt hushåll. Men jag har ett problem.

Jag vill inte se Farmen, Bästa bonden eller Bonde söker fru. Inte heller Unga bönder eller något annat som har med bönder att göra.

Jag vill inte se Det stora Matslaget, Mästerkocken, Grillmästarna, Kockarnas kamp, Vad blir det för mat, Hela Sverige bakar, Leila bakar eller något annat av alla dessa matlagningsprogeram på svenska eller engelskspråkiga varianter. De tre matlagningspersonligheter jag kan tänka mig att se i TV är danska Camilla Plum, arge kocken Gordon Ramsey (fast inte i något tävlingsprogram) och nakne kocken Jamie Oliver. Fast inte mer än en i taget av dem heller.

Jag vill inte se något som har med tämjande av vilda husdjur eller barn att göra. Inte Familjen Annorlunda eller Unga familjer. Till denna kategori räknas även de stora bortskämda barn som deltar i Lyxfällan, Under samma tak, Biggest loser samt hos Parneviks. 

Jag vill inte se kändisar breda ut sig i Renés Brygga, Mia på Grötö eller Malou möter. Helst undviker jag även Dr Phil och andra amerikanska varianter av terapi inför publik. Möjligen Skavlan någon gång emellanåt. 

Jag vill inte se Let's dance, Robinson, Idol eller någon annan utslagningstävling. Inte ens Melodifestivalen i dess nuvarande form. Här finns också ett fåtal undantag: Mästarnas mästare och I huvet på Gunde Svan - som verkligen presenterar människorna bakom prestationerna. Inte Trinny och Susannah, som strömlinjeformar halva världens befolkning efter samma ideal.

Jag vill inte heller se Så ska det låta. Det programmet har överlevt sig själv och är uppenbart uppgjort och planerat nu för tiden. Då föredrar jag Diggiloo - det lyckas i alla fall förmedla lite spontan trevnad. 

Jag vill inte se oändliga sportsändningar. Undantag: någon halvtimme konståkning eller hästhoppning/dressyr. Då och då. Liksom frågetävlingsprogram i lagom portioner ( ja, jag har deltagit i två av dem men det betyder inte att jag tittar jämt.)

Jag vill inte se grundliga dokumentärer  om efterlysta personer eller brottslingar, eller hur hemskt det är i samhället. Jag vill inte tycka en massa saker om allting.

Ooops. Det blev visst inte mycket kvar. Välproducerade brittiska tv-serier. Och danska, t ex Badhotellet som går nu, liksom Mr Selfridge och Fortitude. Klassiker som Mash och Fawlty Towers. Utvalda deckare. Småputtriga program, som Go'kväll och Landet runt. Plus. Hitlåtens historia. Antikrundan. Och ett par nyhetssändningar per dag.

Då är det skönt att ha alternativ, om man nu alltså inte vill lyssna på radio eller läsa en god bok i stället. Hos oss heter det Netflix. Och en och annan dvd-film. Dessutom kan man titta på dessa när man vill, och på det andra utbudet genom apple-tv. Slötittandets tid är helt enkelt förbi!





Inga kommentarer: