20150311

Skatt och försäkring. Del 11/100

I dagens nyhetssändningar har ett av de återkommande inslagen handlat om att husdjursförsäkringarna stigit väldigt mycket i kostnad. Och att det skulle vara orimligt.
Men tänk efter - vilka behandlingar som görs idag på ökenråttor, marsvin och leguaner! Titta på ett enda av de där djursjukvårdsprogrammen på TV 4 så kan du ana vad de verkliga kostnaderna skulle vara! Förr var ett djur som fick en cancertumör dödsdömt. Eller ett som bröt benet i vissa fall. Vaccin, tandstensbehandling... När jag var liten hade vi hundar och när de blev gamla och sjuka så var det adjöss. Jättesorgligt förstås, men det är inte alltid humant att vårda dem i det oändliga heller.

Jag fick, som av en händelse, även ett brev på posten idag. En räkning på mina sjukhuskostnader. Alltså sängplats med rena sängkläder så ofta som behövdes, tre lagade mål mat plus tillgång till mellanmål, städning, tillgång till så många ombyten kläder man behövde (lite "Orange is the new black", men utseendet kom lite i andra hand) och så all denna vård, tillsyn och mediciner dygnet runt. Man behövde inte ens gråta när det gjorde ont, så fick man mer smärtstillande och en vänlig hand som kramade ens axel. För detta betalar vi i Sverige 100:- (hundra kronor!) per dygn, med högkostnadsskydd på 1100:- /månad. Det skulle man knappt ens få den maten för utanför sjukhuset!

Visst, det finns säkert brister i den svenska sjukvården, köer, platsbrist mm, men jag klagar inte på höga skatter. Hade jag bott i USA till exempel hade jag säkert fått betala privata försäkringar för sjukvården motsvarande den jag fick nu - och de premierna skulle nog vara många gånger högre än den man betalar för en djurförsäkring.

Om man väljer att köpa ett djur så får man helt enkelt räkna in kostnaden för försäkring när man gör ett överslag över vad det kostar för mat och andra tillbehör. Det är lika lite en klassfråga som att ha bil eller båt.

Inga kommentarer: