20150322

Resplaner eller resdrömmar. Del 22/100

När jag låg på sjukhuset för några veckor sedan fick jag låna Bea Uusmas underbara bok Expeditionen i pocketformat. Trots att jag var så dålig och mest bara ville sova, så sträckläste jag den nästan. Att man kan bli så förhäxad av en plats! Verkar faktiskt helt magiskt.

Ett par av mina vänner var på Svalbard på en kortare tripp för några år sedan och hade med underbara foton och berättelser om utfärder med hundspann och obligatoriskt gevär mot anfallande isbjörnar. Också fascinerande.

Nu går den spännande serien Fortitude på svt1. Fantastiskt välgjord thriller i samma exotiska miljö. Se den på svtplay om du har missat den!! 

Som en händelse fylls nu vår söndagstidning SVD med annonser om resor. Ja, det brukar det vara i den, men just nu tycker jag att det är mycket ishav och polarområde. Illustrerat av överjordiskt vackra bilder förstås. Man blir verkligen sugen på att någon gång, kanske... 

Men prislappen för de där resorna ligger runt 50 papp. För EN person, då. Så antingen får man prioritera om lite i ekonomin eller också får planerna förbli drömmar.

2 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Att drömma är viktigt. Antingen det blir verklighet eller inte. Svalbard låter fantastiskt.

Allt gott! /Anna-Karin

Eva Kihlström sa...

Tack!