20140518

Dag 78 - En bildblogg igen

En bild säger mer än tusen ord heter det ju. Så nu tänkte jag berätta om nästa projekt vid stugan, som jag håller på med.

Naturen vill ju gärna ta tillbaka det man försöker erövra. Vår "energiskog" är inget undantag. Jag tror det är tredje gången nu, som jag gör en ordentlig urgrävning av den 8 m långa rabatten som sträcker sig längs altanen. Det är några år sen sist, alltså. Jorden är kompakt av kvickrot och så växer ju de "fina" växterna som man vill ha kvar emellan det.

Alltså, bara att gräva och grepa, köra undan gammal jord och fylla på med ny fräsch. Och så försöker jag rädda så många perenner som går och sätter ner dem lite tätare än förut, så får vi se om det lyckas. Dessutom har jag en marktäckare, någon slags blodnäva tror jag att det är, som jag sätter med 5 cm mellanrum nu, för att ogräset inte ska få plats.

Där jag sköter trädgårdar är det djungelns lag som råder. Survival of the fitest. Inget tjafs.


Rabatten i skick "före".


Och som den är tänkt att bli. Här syns inte marktäckarna ännu, men de kommer!


Inga kommentarer: