20140508

Dag 69 - En månad kvar!

Årets blogg 100 har gått lika fort som förra årets. Fastt i år har jag "bara" bloggat på ett ställe - förra året bloggade jag både på den här bloggen och på den som heter "Hur hamnade jag här?" evalution-tot.blogspot.com

Å andra sidan har jag ju jobbat mer än någonsin under just den här perioden, så det har verkligen krävts lite ansträngning att dels komma ihåg, dels verkligen sätta sig på kvällen och skriva. Fast ibland har det blivit att jag har legat i sängen och skrivit på telefonen. Hade jag bara haft "stordatorn" och inte padda eller telefon att blogga på så hade jag nog inte orkat hålla på.

Idag unnar jag mig lyxen att blogga på förmiddagstid. Har just ätit en lång frukost, men är inne på tredje tvättmaskinen och har planterat om några pelargonskott också innan jag kom så långt. Jag har också skrivit en handla-lista. Om en stund ska jag packa ihop grejor jag ska ha med mig, duscha och klä på mig och dra iväg för att uträtta några ärenden och sedan även åka upp till stugan och greja lite. Jag hade tänkt att det skulle bli uppehållsväder och det ser faktiskt lite ljusare ut nu. 

Det allra bästa med att ha ett jobb med schema över vissa helger är att det är vissa vardagar som är lediga. Men eftersom de senaste månaderna har inneburit dels extratimmar på det jobbet (som jag givetvis inte tackade nej till!) och dels har det ramlat in flera större uppdrag (med mitt företags mått mätt) som jag inte heller tackade nej till förstås, så har jag jobbat konstant till och med medan jag har gjort andra saker. Det har varit korta deadlines och jag har suttit många sena kvällar samt lördagar och söndagar för att hinna klart. Nu har jag levererat det mesta och eftersom deadline för ett av projekten ändå sprack (det var inte på grund av mig!), så har jag bestämt att jag gör det klart i nästa vecka. 

I det vikariatet som jag har nu ingår ju Mångsidiga Måndagar med kvällsarbete som jag enligt överenskommelse ska ta ut komptid för. Jag bestämde mig helt enkelt för att ta ut tre torsdagar nu innan det blir semestertid, för då går det med all säkerhet inte att få ut det. Så idag är en sådan torsdag, plus en schemaledig dag i morgon. Det känns som en hel semester framför! Men jag har massor av saker att jobba ikapp med hemma också. 

Och i morgon kommer stockholmsdottern med pojkvän hem över helgen, första gången det gått att få till sedan i julas. Det ska bli roligt, och skönt att jag hinner hämt andan lite innan. Jag vill ju städa och baka lite och sånt. För min egen skull. 

Bara jag får lite bättre ordning på mitt liv - kanske framåt hösten? Se tidigare blogginlägg, dag 54! - så ska jag planera in en sådan här "ledig" dag en gång i månaden. När jag varken har schemajobb eller uppdragsjobb, ska bara kolla mailen EN gång... Jag tror jag skulle må bättre då. 

Inga kommentarer: