20140410

Dag 41 - Om majblomman






Årets majblomma är den 108:e i ordningen. Jag måste säga att jag tycker de var finare förr. Men men, ändamålet helgar utseendet. Jag tycker det var en strålande idé hon fick, tant Beda, som ville hjälpa de mindre bemedlade genom sitt lilla pyssel som växte till en nationell rörelse.

Vill du läsa mer om majblomman, titta här.

Idag har jag köpt majblommor, två stycken. En till oss var, tänkte jag. Det stod några glada killar utanför ICA när jag cyklade förbi från busstationen på väg hemåt, och frågade glatt hojtande om jag ville köpa. Och det ville jag. Förra året var vi nämligen i Budapest i mitten av april, och när vi kom hem några dagar före första maj stod inte en majblommeförsäljare att uppbringa. De var som uppslukade av jorden. Så vi fick gå med dåligt samvete resten av våren för att vi hade rest bort och missat chansen att köpa majblomma.

Kom så hem med mina blommor och berättade för M om att nu hade jag klarat av det bestyret. - Oj, sa han. Jag har också köpt var sin, för det kom några och ringde på här för en stund sedan...

Så det kan bli. Nu har vi alltså dubbel uppsättning. Men det jämnar ju ut sig eftersom vi inte fick tag i några förra året.

Inga kommentarer: