20140317

Dag 17 - Byta däck

Idag har jag bytt till sommarhjulen på min bil. Jag har lärt mig att det heter så. Både "sommarhjul" och "min" bil. Fast det ligger fortfarande närmare i munnen att säga "sommardäck". Det är ju hela hjulen man byter. Och bilen är registrerad på mig. (Det står till och med evalution på den, fast det är ingen "firmabil" i ordets rätta mening. I mitt företag åker man buss så långt det går.)

Hemligheten med att JAG byter hjul på bilen, då? Jo, första året vi bodde i lägenhet utan garage med enda förvaringsmöjlighet uppe på vinden, så lät jag fortfarande MAKEN slita med det. Och alltså ingick det även att rengöra och kånka upp alla hjulen för säsongsförvaring uppe på vinden. Stånk och pust. Smal och brant vindstrappa.

Nästa gång det var dags kollade jag upp hur det fungerade och vad det kostade med "däckhotell". Och bestämde på studs att så fick det bli i fortsättningen. Eftersom vi har köpt bil på Bilia har vi Volvokort och får t o m rabatt på det redan låga priset.

När det börjar bli dags för säsongsskifte kommer det ett mail och ett sms till mig med förslag på en tid. Passar inte tiden går man in på en hemsida och bokar om precis den tid som passar mig. Sedan behöver jag bara infinna mig där och vänta en kvart, så är hela jobbet gjort. Och jag kan köra därifrån medan de gör rent hjulen och stuvar in dem för lagring till nästa gång. Så får jag ett nytt sms, och så vidare. De håller också koll på hur slitna däcken är och sånt. Och de har alla de rätta verktygen framme.

Det är ju rent av dumt att göra på något annat sätt. Om man nu inte har någon i familjen som tycker att det är extremt roligt och avkopplande pyssel. Och det har man inte. Och dessutom är bilen ju min så då bestämmer jag det.

Nu ska jag beställa fönsterputs. 


Inga kommentarer: