20130206

Prydlig och skötsam kommunikatör söker plats

Vad är en kommunikatör då? Kort sagt: en som jobbar med kommunikation. I ett företag, en organisation eller kanske en kommun. På en stor informationsavdelning eller en reklambyrå som jobbar åt flera kunder. Kanske är det DU som behöver en kommunikatör?

Ibland kallas yrket något annat (kärt barn har många namn), ibland ingår arbetsuppgifterna i någon annan yrkesfunktion och det finns inga behörighetskrav. Därför vill jag berätta lite mer om vad just jag har att tillföra ditt team.

MIN BAKGRUND: Efter några års erfarenhet av detaljhandeln utbildade jag mig till förskollärare och arbetade under ca 14 år på olika tjänster i förskola och skola under denna titel.

När jag upptäckte att förskolans verksamhet och jag hade utvecklats åt olika håll valde jag att satsa på en högskoleutbildning till, Medie- och Kommunikationsvetenskap inkl Projektledning, 140 p. Det är en bred och grundlig utbildning till kommunikatör (fil kand) och dessutom har jag ju sedan tidigare med mig teoretisk och praktisk kunskap om barns utveckling och inlärning, pedagogik, metodik mm.

Parallellt med deltidsjobb och vidareutbildning har jag haft timanställning på Kulturskolan som rytmiklärare, dramalärare, barnkörledare, ansvarig för Hjo Lucia samt vikarie på sång/piano/kör och klassundervisning i musik och bild. Jag har också varit säsongsanställd på Turistbyrån.

Jag skaffade FA-skattsedel och startade mitt företag evalution som en bisyssla när jag var mitt i MKV-utbildningen och har fortsatt att jobba på flera ställen samtidigt; jag har gjort frilansuppdrag och i olika grad haft vikariat och  timanställningar, till exempel som barnbibliotekarie på Skol- och Stadsbiblioteket och som politisk sekreterare i Västra Götalandsregionens styrelse.

VAD KAN JAG? Under MKV-utbildningen gick vi igenom en del kommunikationsvetenskapliga teorier förstås, men vi fick också praktisk träning, grupparbeten osv där vi kommunicerade i ord, bilder, färg, ljus, rörelse... Och hur man kommunicerar med olika målgrupper och media. (På sätt och vis har jag bara fortsatt att bygga på min FSK-utbildning och erfarenheter av kommunikationen med förskolebarn och deras föräldrar. Dessutom har jag gått en 20-p kurs i handikappvetenskap.) Jag gjorde praktik på Smålands Musik och Teaters informationsavdelning i Jönköping och skrev min C-uppsats om hur man vardagligen använde datorn i skolundervisningen. Sista terminen valde jag några praktiska kurser i medieproduktion, och jag har kompletterat med kurser i digital bildbehandling samt fotografi och visuell kommunikation efter examen.

Jag hanterar därför ganska obehindrat dataprogram som Photoshop, InDesign och Illustrator vid sidan av Office-program som Word och Power Point. Jag begriper mig också på flera olika publiceringsverktyg för hemsidor, jag kan uppdatera och göra mindre förändringar, men jag är inte programmerare eller systemvetare. Däremot har jag gått kursen i webdesign, så jag vet hur man med några enkla grepp gör en hemsida mera tillgänglig och lättare att navigera.

Jag använder datorn som verktyg dagligen vare sig jag arbetar eller är ledig, eftersom jag har en stor del av mina kontakter genom e-mail eller sociala media både för arbete och privat. Jag är en aktiv och engagerad person som många gånger även privat då och då fungerar som sekreterare eller projektledare i föreningsliv och andra sammanhang.

VAD VILL JAG? Jag har tröttnat på att försöka sälja mig själv genom att ständigt jaga korta frilansuppdrag och timanställningar, och söker ett "fast" jobb med arbetskamrater att utvecklas tillsammans med och lära av. Det går lika bra med deltid som heltid. Jag vill ha en fast arbetsplats där jag möter utmaningar och får ha många järn i elden: jobba med innehåll och layout på nyhetsbrev och trycksaker, göra kommunikationsplaner ("krispärm"?), sköta sociala media och presskontakter, kanske då och då fotografera och skriva någon längre text (reportage? protokoll? pressreleaser?) samt organisera möten och evenemang. Jag kan handleda enstaka personer, guida eller tala inför större och mindre publik, och tycker om att förmedla "avsändarens" budskap eller mina egna kunskaper på ett pedagogiskt sätt. Jag är ingen säljare men kan tänka mig att göra ett ryck för att ragga sponsorer eller sälja annonsplats inför något särskilt tillfälle - kanske en festival eller så. Handlar det om barn eller kultur i olika former ligger det mig extra varmt om hjärtat.

Jag är tillräckligt gammal för att ha format en egen bild av hur världen fungerar, men jag har stor respekt för vad andra tror och tänker och är genuint intresserad av andras åsikter och liv, såväl kunder/uppdragsgivare som arbetskamrater, utan att döma, bedöma och svika eventuella förtroenden. Jag försöker hålla sinnet öppet och ungt genom att ofta diskutera med mina tre vuxna barn med kompisar, ochförväntar mig att bli bemött med samma respekt som jag visar deras livsstil. Det brukar inte vara något problem även om diskussionens vågor ibland går höga. (Diskussionerna med min man brukar inte bli fullt så livliga efter drygt 30 årsäktenskap.)


På jobbsökmotorn "jobsafari" har jag registrerat följande sökord: Bibliotek, Detaljhandel, Förskollärare, Försäljning, Grafisk, Kommunikation och journalistik, Kontor, Kultur och kyrka, Livsmedel, Marknadsföring, Personal och rekrytering, Projektledning, Sekreterare och reception, Språk och översättning, Tele- och datakommunikationeller "Övriga: information, reklam,kommunikation, foto, text, språk eller detaljhandel."

Men det jobb som är mitt "drömjobb" kanske finns under någon helt annan rubrik!

Geografiskt är mitt utgångsläge Hjo, 3,5 mil från Skövde, men jag är i högsta grad flyttbar. Jag har också ett välutrustat hemmakontor och bra disciplin för arbete på distans. Mitt senaste vikariat tar slut om några veckor så jag ligger i startgroparna direkt!

Du hittar mera uppgifter om mig på LinkedIn. Vill du ha mitt kompletta CV som pdf, eller har du ett förslag på jobb åt mig, kontakta mig gärna via mitt kontaktformulär så kan vi diskutera saken.

(Alla seriösa förslag beaktas!)

Inga kommentarer: