20130201

I kolsvarta natten

Strax efter halv sju satte jag mig på Skövdebussen för vidare färd mot Göteborg.

Jag skall vara med Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen hela dagen. Jag är med bara för att lyssna och rapportera, är alltså inte ledamot eller så.

I min jobb-iPad ligger handlingarna redo, ett försvarligt antal sidor i en prydlig bunt - i pdf-format, så de tar inte mycket plats. Men läsas igenom ska de, och det har jag bara börjat med. Har tänkt ägna de 1 1/2 timmarna på tåget till att göra färdigt.

Ute är det alldeles kolsvart. Den fina snön som täckte åkrar och gärden har tack vare de senaste dagarnas plusgrader och blåst alldeles försvunnit. Kvar är några grusiga snöhögar här och där i dikena. Det var några veckor för tidigt tycker jag. Det är fortfarande för mörkt.

Visserligen försöker småfåglarna övertyga mig om att ljuset kommer tillbaka, men hela februari är ju en vintermånad i alla fall. Och det gör inget om det är snö och sol en bit in i mars. Sedan kan drivorna få smälta och släppa fram snödroppar och krokus.

Idag, förste februari, är det drygt -6 grader igen, så det kommer nog mera vinter innan det här är över.

Inga kommentarer: