20090818

Att radera jobbsökaragenter

Nu när jag har fått ett tillsvidarejobb, så börjar jag så smått att radera jobbsökaragenterna som jag har "prenumererat" på till min e-mail. Alltså, de som skickar annonser anpassade till vissa sökkriterier som jag själv har lagt in, för att jag ska slippa läsa igenom precis alla annonser som finns om jobb jag inte kan söka av geografiska, erfarenhetsmässiga eller andra skäl.

Jag har sökt inom områdena VG-regionen och Jönköpings län och räknat upp ett trettiotal olika tjänstetyper som jag kan tänka mig att jag är kvalificerad att jobba med. Det beror ju helt på hur arbetet är upplagt hur det fungerar att jobba på orter längre bort från hemmet. Det är inte aktuellt att flytta, möjligen långpendla.

Det finns alltså flera sådana agenter och alla fungerar inte lika bra.

Den som jag tycker fungerar bäst är jobsafari, som dammsuger upp det mesta från både platsbanken och annonser ur dags- och fackpress. Den vill jag gärna rekommendera.

Men jag undrar hur man tänker när man skickar dessa förslag till mig, som kom från en annan, enligt min mening mindre välfungerande agent, idag:

Lokalvårdare på deltid till gymnasieskola i Eksjö
"Arbeta extra" (talar inte om var)
Småhusprojektör inom VVS i Nässjö
Spridningsnättekniker i Nässjö (vet jag inte ens vad det är!)
Sprutlackerare i Nässjö

Det enda som är till dessa jobbs fördel, från min synvinkel, är att det är "få sökande". För övrigt anges "ingen matchning" med mitt inskickade CV - till samtliga.

Är det ingen matchning alls, fattar jag inte vitsen med att söka ett jobb 15-20 mil bort, även om det är få sökande. Vem skulle anställa mig som "spridningsnättekniker" eller "småhusprojektör"? Absolut inte jag! Och en lokalvårdare borde man ju hitta på närmare håll.

Jag har sökt jobb inom den radien, men då har det varit sådana med "full matchning". Ändå har jag inte nått ända fram, bl a på grund av avståndet.

PS Jag tänker behålla min prenumeration på jobsafari ett litet tag till, ifall... Jag utgår ju ifrån att det här jobbet kommer att bli kul och bra, men det är trots allt en provperiod och det är mycket som ska funka! DS

Inga kommentarer: