20090627

Global village

Världen har blivit mycket mycket mindre - samtidigt som den på ett annat sätt har blivit betydligt svårare att överblicka med tanke på all informationshantering vi ägnar oss åt på alla plan.

Ett exempel. Sonen T har varit i Dalarna tillsammans med flickvännen lilla I och bl a hälsat på dennas farmor. Maken M har varit i Västerås å jobbets vägnar. En riksangelägenhet som ger viss avspegling i media. Jag har varit hemma - nja, eller lite till och från... men typ.

I förrgår svarade han på mitt godnatt-sms på lilla I's telefon. "Vet du att Michael Jackson är död?" Ja, det visste jag. I går lyckades jag få kontakt och prata med sonen på telefon. Han hade nämligen "inga pengar på kortet, så han kunde inte höra av sig" (någon som känner igen det?) Jag undrade när han tänkte komma hem. "Förresten, är pappa i Västerås? I's farmor undrade det!"

Tankeväckande. Att veta någon timme efter att en person som man aldrig har träffat på andra sidan jorden har gett upp andan - men inte veta var pappa är (och att han skulle dit hade vi ju pratat om innan...)

Ni passar väl på att hämta min present nedan? Svalkande och gott!

Inga kommentarer: