20090226

Näsan över ytan?

Idag fick jag först ett mail där jag kort och gott fick veta att "tjänsten är tillsatt med annan sökande". Kunde inte låta bli att svara ett irriterat "Jag fattar. Skulle vara roligt att veta vilka meriter som fattades."

Så hämtar jag posten och där ligger inte mindre än TVÅ C5-kuvert med tryck från statligt verk resp landsting. Eftersom de tjänster jag sökt där gick ut för så väldigt länge sedan, anar jag ju vart det barkar i de här fallen också. Jodå, tjänsterna tillsatta, MEN här nämner man namn och adress på de som tillträtt tjänsten. Plus en uppgift om hur man kan överklaga.

Vadå? Jag känner ju inte de här människorna. Vad skall jag uppge för skäl att överklaga? Om det hade stått vilka meriter de hade som styrde valet, så hade jag förstått.

Och varför står hela adresserna utskrivna, med portuppgång, postnummer och allt? Vill de att man ska skicka en blomma och gratulera? Jag tyckte nästan det var lite otäckt. Fick en impuls att åka dit och spreja ner huset eller kasta ägg på fönstret som hämndaktion... Men jag gör ju inte så'nt.

I eftermiddag laddar jag för intervjun i morgon. Först har jag lite jobb att göra, sedan går jag till frisören "lilla A" och klipper mig. Beställt sedan länge, men det passade bra att det blev idag. Sedan tar jag fram fakta om företaget jag ska till, plus boken Planerad kommunikation som jag tänkt bläddra igenom åtminstone innan jag åker dit.

I kväll har jag två grejor, men väljer att gå till kören. Bara för att koppla av. I morgon gäller det. Igen. Bara hålla näsan över ytan ett litet tag till - och ett litet tag till...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag antar att man gör så eftersom uppgifterna ändå är offentliga uppgifter som vem som helst kan begära ut. Överklagansrätt har man säkerligen också. Bättre att ge all information direkt, än att göra det krångligt för den som vill överklaga, ungefär.

Men visst kan det kännas lite olustigt. Framförallt för den som faktiskt fick tjänsten.