20090204

En och annan

positiv och föredömlig arbetsgivare finns det därute i alla fall. Även om man inte kan tro det av mina frustrerade och deppiga rapporter.

I går eftermiddag skickade jag in en ansökan till detta positiva ställe. Jag tänkte att jag måste skruva till det lite, så de kommer ihåg mig. Därför avslutade jag mitt personliga brev med ett vänligt "Eftersom jag inväntar besked från flera arbetsgivare är jag mycket tacksam för ett snabbt svar på om jag är tänkbar för denna tjänst, och givetvis kommer jag gärna på intervju snarast möjligt!"

Ganska vågat
, men det är ju sant. Detta skickade jag den 3/2 kl 13.26.

Kl 14.52 samma dag skickades svaret:
Hej Eva,
tack för din ansökan. Preliminärt besked som du önskar är att du uppfyller kraven för att komma med på intervju /er.
Fristen går ut den 10e feb. Under vecka 8 kommer alla tilltänkta kontaktas för delgivning av intervjutider.

H
är har vi alltså en chef som på en vänlig fråga kan tänka sig att snabbt ögna igenom mitt CV, även om inte ansökningstiden gått ut, och svara snabbt som ögat. Jag trodde att "snabbt" skulle innebära tidigast vid middagstid den 10e... Nu kanske man rent av får "delgivning" före vecka 8!

Men jag har inte fått det än. Och jag har sökt på flera ställen, mer eller mindre attraktiva för mig och mer eller mindre kompatibla med min utbildning. Tänk om fler kunde kolla igenom ansökningarna vartefter de kommer in! Då kan de ju direkt sortera bort och meddela de som inte alls är aktuella, och lägga de som är möjliga i en "kanske"-hög. Sedan måste man förstås sortera den högen också för att få fram ett rimligt antal att intervjua, men det kunde ju vänta tills tiden har löpt ut. Det borde ju gå snabbare än att vänta och sortera alla ansökningar när tiden har gått ut, eller?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt, i alla fall delvis ;) Ibland är det inte chefen utan en skreterare eller receptionen som tar mot ansökningsbreven. Då kan det bli svårt att besvara en sådan fråga. Själv kan jag tycka att det är stora skillnader hur man som sökande bahandlas av arbetsgivare inom offentlig sektor jämfört med privata sådana. Stämmer min upplevelse med dina erfarenheter?

Eva Kihlström sa...

Nja, jag tycker nog att det är helt "random" - möjligen får man något oftare svar med besked från offentliga sektorn - men det kan dröja hur länge som helst! Inte så att jag ser en glasklar skillnad. Samma sak med små eller stora organisationer som arbetsgivare, det är väldigt olika.
När jag ställde frågan visste jag ju inte alls om jag skulle få svar, och att det då kom redan efter ett par timmar var en otrolig överraskning!