20090122

Vad trött man blir...

Idag släpps resultatet av Skatteverkets granskning av småföretagare och huruvida man handlar saker "på företaget" för privat bruk. Omfakturering, med ett finare ord. Man ber alltså säljaren att skriva fakturan på ett sådant sätt så det ser ut som om man köpt material, inventarier, rengöringsmedel eller kläder till företaget, för att kunna dra av avgifter som man som privatperson skall betala. Om du inte har läst tidningar, lyssnat på radio eller sett morgonnyheterna på TV idag, titta t ex här.

Så många som 80% skall enligt Skatteverket hålla på med sådant här fuffens. Därför blir alla vi andra 20% misstänkta för att hålla på med samma sak, förstås. Vi som tänker både en och två gånger innan vi skriver den nya skrivbordsstolen eller kameran på företagets inköp, och aldrig skulle drömma om att dra av för rengöringsmedel även om vi har kontor i anslutning till bostaden.

När jag just hade startat mitt företag fick jag en del påringningar från säljare, och när jag förklarade att mitt företag inte behövde deras produkt, föreslog faktiskt säljaren att jag ju kunde använda det i hemmet också! Jag närapå skällde ut dem, verkligen inte, varför skulle jag? Samtidigt förstår jag att det kan vara svårt för några att säga ifrån, för vissa varor är ju i en gråzon, vissa av företagets inventarier använder man till viss del även privat i alla fall - jag menar, det skulle ju vara dumt att ha en privat dator stående som bara används på helger och vardagar efter kl 17... medan andra saker är klockrena privatangelägenheter.

Vad kommer att hända nu? Hårdare, och ännu fler regler att följa? Bara häromdagen fick jag brev om att man, för att få sälja saker kontant, måste skaffa en kassaapparat med kassaregister från och med nästa år. Så om min granne någon enstaka gång kommer in och vill köpa 5 st dubbla kort med Hjo-motiv à 20:- direkt från mig, så måste jag ha en speciell apparat att registrera försäljningen i. Trots att jag bokför varenda femtiolapp jag säljer för! Om jag måste skriva ut en faktura som skall betalas över mitt bankgiro så måste jag ju lägga på 50:- på varje försäljning jag gör, då kan jag ju inte sälja för småsummor alls längre utan får sätta en tröskel på typ 300 eller 500 kronor även till privatpersoner. Tur att jag har Hjo Bokhandel som säljer mina fysiska produkter (t ex kort, kalendrar, tändsticksaskar med Hjo-motiv) i mindre volymer! Annars fick jag sluta helt med den delen av min verksamhet. Som jag inte tjänar så värst mycket på, utan mest finns till för att marknadsföra mig för en bredare publik (min adress till företagets webplats finns på alla grejor jag gör), så att jag får ett och annat uppdrag med bildbehandling, trycksaksproduktion eller annat som finns beskrivet på min webplats. Vi har ju en del turister också bland våra kunder i den här sta'n, några av dem kan ju jobba med något där man behöver informationsprodukter...

Trodde det skulle bli enklare att bli företagare efter valet 2006 - var det inte någon som sade någonting om det...?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men du har väl en kassa apparat i nuläget? Och den nya regeln gäller först 2010. Alltså inte nästa år.

Men det jävliga är ju att man måste investera i en ny kassa och den är inte billig. Den billigaste kostar runt 5500kr. Plus någon svart låda av något slag.

Och vad gäller försäljning där du får en B.G eller P.G så måste man ju ha något slags kvitto för att para ihop B.G eller P.G i bokföringen.

Ha en bra dag!

Eva Kihlström sa...

Nej, jag har ingen formell "butik" och därför ingen kassaapparat. Säljer bara till privatpersoner ibland, om någon frågar mig.

Enligt min kalender är det 2009 nu, och alltså borde 2010 infalla nästa år. Tiden går så fort:)!

När jag säljer en viss kvantitet till t ex en affär eller utför ett uppdrag, så skickar jag ju en faktura till köparen. Sedan får jag utskick från BG-centralen när vederbörande har betalat. Jag behåller kopia på fakturan och jämför med dessa uppgifter, så blir det som ett "kvitto".

Man tycker att det borde gå att konstruera ett dataprogram för sådana sporadiska säljare som jag, där man kan knappa in summa osv. på samma sätt som på en datormanövrerad, modern kassaapparat. Jag säljer nog inte för 5000 kontant på ett helt år, det mesta går på BG, men jag skulle ändå vilja ha kvar den servicen.

Anonym sa...

Ja, jag är nog kvar i 2008 =)

Enligt skatteverket räknas även kortköp som kontanter. Fast banken tar provison på summan och telebilaget tar betalt för uppkopplingen. Alla ska ha en del av kakan man kämpar för. Men sånt är livet! Ha det bra.