20090121

Lägesrapport om arbetsmarknaden

Idag har jag alltså varit på intervju igen. #8, noga räknat. Det är enklare att hålla ordning på antalet intervjuer jag har varit på än på antalet jobb som jag sökt...

När jag blev uppringd, lät det som om det var ungefär en barnvakt som behövdes. Att de hade sparat mitt CV från en annan anställning som jag sökte, men inte fick, för något halvår sedan och nu hittat den i någon låda bland en del annat skräp ... nä, det sa han inte, det var min fantasi. "Extrajobb för inringning", det låter ju ungefär som att komma och ge katten mat.

Jag åkte alltså iväg i morse, propert klädd och representativ på alla sätt, förstås, men hade inte så många förutfattade meningar. Inget att vara "nervös" för eller så.

Jag möttes av en trevlig ung man som visade sig vara ansvarig för butikens personalfrågor. Han satte genast in mig i att detta var ett säljarjobb, frågade om jag var tävlingsinriktad, om jag kunde tänka mig att sätta upp mål för min försäljning osv. Jag var förstås inte sen att haka på med alla mina termer jag kan om merförsäljning, fronta, märkesvarors profil, företagets värdegrund osv och framhöll min långa erfarenhet av serviceyrken och att snabbt kunna bedöma vad kunden vill ha, samtidigt som man givetvis helst skall kunna optimera kundens inköp och upplevelse...

Det visade sig att det fanns typ 120 CV'n i den där lådan och de hade noga valt ut 4-5 personer som kallats till intervju. Bl a mig, just för min långa arbetslivserfarenhet. Han frågade också utförligt om mitt ordningssinne och arbetsmoral, på ett sätt som lät förstå att alla har inte den grad av detsamma som jag. Detta kanske också kommer med ålder och visdom. Jag hade också en fördel i att med kort varsel kunna stanna kvar till 19 om man skulle jobbat till 17, ifall det behövdes, och att kunna jobba i princip vilka dagar som helst. Om man inte har planerat att gratulera en 50-åring eller gå på begravning.

Innan jag åkte in tänkte jag alltså att det här kanske inte är mitt drömjobb, men ett steg in på arbetsmarknaden i alla fall. När jag åkte därifrån insåg jag att det här KUNDE bli mitt drömjobb, om jag får hållas något år och visa vad jag går för.

Besked om ett par veckor, igen!

Och ytterligare ett mail damp ner idag:

Jobbet som X-X, ref nr Y-Y 2008:000

Vi har nu avslutat rekryteringsarbetet till det här jobbet. NN har tillsatts.

Beslutet om tillsättningen har anslagits i "företagets" lokaler, adress "---gatan 0 i ---stad".

Beslutet kan överklagas hos Statens överklagandenämnd. Överklagandet ska ha kommit in senast den 11 februari 2009 till "företaget".

Dina ansökningshandlingar måste vi enligt gällande arkiveringsregler behålla i minst två år. Om du därefter vill ha tillbaka dina ansökningshandlingar är vi tacksamma om du meddelar oss detta så snart som möjligt.

Vi tackar för det intresse du visat för "företaget" genom att söka jobb hos oss.

Med vänlig hälsning

"företagets" Personalcenter
Tfn 000000000


Det här är första gången jag fått veta att beslutet finns anslaget på den eller den adressen. Som om jag skulle behöva åka dit och titta på ett fysiskt bevis. Däremot har jag även tidigare hört att man skulle kunna överklaga - men vad händer då? Facket tillåter väl inte att de sparkar den som har fått tjänsten och ger den till mig för att jag är - vadå? Kvinna? Medelålders? Blond och blåögd?

Diskriminerad är jag säkert i alla fall. Och kränkt. Om jag känner efter.

1 kommentar:

Mille sa...

Ja, ens intervjuantal är sannerligen lätträknat - alltså relaterade till ens utbildningsområde.

Hoppas det går vägen! =)

Mille