20081207

Julkalender del 7 - julväder

Här i Sverige vill vi ju gärna att vädret runt jul skall vara jullikt - alltså snö och is så långt ögat når. Vill vi inte det åker vi til Thailand.

Vi vill definitivt inte att det skall vara grått, dimmigt och slaskigt. Som nu.

I gårdagens inslag såg ni att vi åtminstone hade snö på vår blivande julgran när vi hämtade den, och att jag fick tända ljus i en snölykta (vilket jag tycker är livsnödvändigt så fort det kommer tillräckligt mycket snö för att göra en sådan).

Och det var lite is på trädgårdsdammen vid stugan, även om jag nog inte hade velat pröva att ställa mig på den, och dammen är så liten så man får inte ens plats att göra en liten piruett.

Det är flera år sedan jag åkte skridskor vid det här laget. Ändå är det den vintersport som jag helst har ägnat mig åt genom åren. Jag äger t o m ett par långfärds-, men ändå har det inte blivit av på senare tid. Jag skall inte heller skylla på att jag har haft lite jox med ena knät att ta hänsyn till, för det räcker att åtgärda det med ett stödförband. Men nu det här med diskförskjutning i ryggen som har hållit på i nästan 9 veckor nu, och ändå inte är riktigt borta... Nu VILL jag verkligen åka skridskor och det SNART!

Sådana här tidningsartiklar gör mig ännu mer sugen! Konstfrysning av en bana i Hjo är nog en utopi i dagsläget... Här har kommunen inte längre råd att hålla banor spolade ens om det är många minusgrader i veckor i sträck!

Inga kommentarer: