20081223

Julkalender del 23 - Da'n före da'n

...och det är alltför mycket som inte är "färdigt". Jag julstressar inte speciellt mycket i vanliga fall heller, men i år har ryggen definitivt sagt ifrån när jag har satsat för hårt. Men idag är det några saker som faktiskt måste göras.

Den sista handen skall läggas i min godistillverkning, t ex. I år har jag gjort norra Europas mest välkokta kola, tror jag. Två gånger har jag skrapat ihop och kokat om den... Begriper inte detta, jag har gjort kola efter detta recept minst tio gånger och den blir alltid bra. Men i år ville den bara inte stelna, trots att den uppnått rätt temperatur. Till slut kokade jag upp den igen och gjorde "kulprov" varannan minut ungefär. Så nu har den rätt konsistens och "skall bara" slås in i papper. Jag har också gjort en "pralin" som skall doppas i mjölkchoklad.

Brödkakorna är inte bakade än. När jag har bloggat färdigt skall jag gå och sätta deg.

Så är det förstås maten som skall förberedas. Just nu står revbensspjällen i ugnen. Grynkorven skall kokas och skinkan skall griljeras, den är kokt och klar, och sedan får vi se om jag gör i ordning Janssons frestelse och rotfruktsgratäng också redan idag. Det brukar räcka med allt som bara skall skäras och läggas upp inför jullunchen. Det tar mer tid än man tror.

I kväll måste det vara klart. Då skall dottern F hämtas vid tåget i Skövde, och sedan är vi bortbjudna. Eller hembjudna, hur man nu ser det. Vi skall i alla fall till dottern R och fira "lill-julafton" tillsammans med fästmannen och hennes blivande svärföräldrar. Det blir trevligt. Vi har fått order om att vara hungriga när vi kommer, så det blir säkert något gott att äta.

Kanske blir det ytterligare något, i den här stilen:

Inga kommentarer: