20081214

Julkalender del 14 - Julkonserter

Vi tänder det tredje ljuset och det fantastiska Narnia-landskapet har under natten förvandlats till ett isfläckigt slafs. Hela natten har det blåst milda vindar och Vättern har förvandlats till ett rytande stålgrått hav. Kanske för att det här inte ÄR Narnia - landet där det alltid är vinter men aldrig blir jul - utan för att det faktiskt blir jul om tio dagar.


Idag sänder jag också en tanke till "mormor Elin" som egentligen var mormors mor, och en viktig del av min barndom. Hon skulle ha fyllt 119 år idag. När jag var liten brukade vi barnbarnsbarn gå och "lussa" för henne på födelsedagen. Hon fick förstås också något paket, men lade det alltid åt sidan för att öppna det efteråt, när vi hade gått. Kanske för att dra ut på nöjet litegrann, men jag minns att jag alltid blev lika besviken - man ville ju se vad hon tyckte om det där man hade valt ut och köpt, eller kanske gjort själv åt henne. Att ge är ju lika roligt som att få.

Så vad händer då idag, 14/12 2008? Jo, om en stund bär det iväg till Skultorp av alla ställen, för att äta "julbord" #3 i år. Denna gång med delar av släkten. (Har du inte ledsnat på julbord, se det här igen!)

Framåt kvällen blir det jobb - det sista för den här gången på Kulturskolan, vad det verkar. I alla fall före jul. Det är den årliga julkonserten Julton i Hjo Kyrka där hela Kulturskolan tillsammans gör ett program med julmusik. De flesta konstellationer medverkar, plus några solister på sång och instrument. Min insats blir att försöka hålla ihop Mellanstadiekören (9-11-åringar) och Grönköpingskören (6-9-åringar) och få dem att framföra de tre resp två sånger vi har övat. Spänningsmomentet ligger främst i den nya miljön - en jättestor lokal med massor av akustik och ny kompgrupp bestående av några av de andra lärarna. Och så publik, förstås. Meningen är att jag skall vara någon sorts trygg punkt och finnas framför, så de ser mig, mellan dem och alla människor och fotoblixtar. Sångerna kan de framlänges och baklänges, det vet jag. Vi hade ju en liten "soundcheck" på plats i torsdags, men p g a ungarnas andra vardagsaktiviteter var bara ca hälften av dem närvarande... Men det blir det det blir, det går inte att förbereda mer i detta läget i alla fall. Och jag tror att det blir bra!

En annan konsert, desto mer förberedd och med all säkerhet helt perfekt är den här.
Länge funderade jag på om det skulle fungerat att komma iväg på den. Provlyssna lite, så fattar du! Men i år går det bara inte.

Inga kommentarer: