20081212

Julkalender del 12 - lussemorgon

En dag i förväg firades Lucia för skolorna i Hjo eftersom det ju är lördag i morgon. Jag inkallades extra som fotograf åt Kulturskolan till Hjo kyrka. Det är jättesvårt att ta bilder när det är så mörkt, man måste ha lång slutartid, alltså stor risk för skakningar. Och motivet rör ju på sig. Egentligen skulle jag väl haft med ett stativ, men då jag kom direkt från sjukgymnasten hann jag inte springa in hemma och hämta det. Så det fick bli stöd av diverse räcken och väggar.

Några bilder fick jag till i alla fall. Här är ett par smakprov.





Runt torget och längs alla utfarter från stadskärnan lyste marschaller på morgonen. Det gjorde sig väldigt effektfullt mot snön. De lär ha varit tända redan vid 6-tiden.



Refugerna längs Bangatan med marschaller - i fonden Hjo Kyrka - och snöklädda träd vid Hjo-ån


Undrar ni förresten hur det blev med min bandklädda balkongdekoration? Jo, jag hann precis få till det i förrgår kväll innan det började ta i med snön, så nu ser det ut så här. Och mer snö kommer just nu!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilket vackert hus ni bor i Ahhhh jättefint! Min dröm med veranda och balkong ovanför

Eva Kihlström sa...

Mmm, Hjo - trästaden vid Vättern!
Observera julgranen som står på verandan och väntar...
Enda nackdelen är att verandan, som fungerar som altan, och balkongen vetter mot norr, så det är ofta ganska kallt på den sidan huset. Ca 50 m åt höger utanför bilden ligger ju den kalla sjön dessutom. Om det blåser litegrann så är det - KALLT! Men det finns ju filtar.