20080630

Tack, men nej tack - igen!

Tack för din ansökan till xxx-tjänsten vid YYY. Tjänsterna har nu tillsatts med andra sökanden.
Avgörande i valet av nya medarbetare har varit god utbildning inom media och journalistik, specialkompetens inom respektive område samt (och framför allt) flerårig erfarenhet av likartat arbete.
Ca 130 personer sökte jobben.


Ett ovanligt trevligt sätt att meddela att "Här, förstår du, din lilla skit, här tar vi inte in sådana som du! Hade du inte vett att söka dig till rätt mediautbildning med en gång medan du var bildningsbar så skall du inte göra dig besvär! Slösat bort dig med andra erfarenheter, va? Du kan omöjligt klara det här jobbet! Fel ålder och kön har du också. Och efternamn. Och hårfärg. Och nationalitet. Och konfession."

Man får vara nöjd med det lilla. Att man fick veta på förfrågan att jag hade gått vidare till de ca 15 pers som var utsorterade till "andra chansen" genom min fil kand i medie- och kommunikationsvetenskap plus projektledning. The winner takes it all - när det bara finns en tjänst. De kan ju inte veta att jag är uppe i 350 sökta jobb snart.

Har sökt ett jobb som "anonym konsument" åt en butikskedja idag. Dit skall jag väl i alla fall kvalificera mig!

Inga kommentarer: