20080331

Att det skall vara så mycket "pill"

med att göra en liten bok ...

Det är förstås mått, typsnitt och färgkoder att ta hänsyn till, förutom författarens önskemål om illustrationer och utformning av texter och bilder. Försöka klämma in det på lämpligt antal sidor, så att det känns tillräckligt mycket som en "bok" men inte blir för dyr, så att man inte köper den för det.

Och så skall man beräkna ungefär hur stor upplaga man kan tänkas göra av med under rimlig framtid. Så man inte behöver ligga ute med en himla mycket pengar i långeliga tider.

Den bok jag är inblandad i nu är "min" tredje bok, och jag har fått mer och mer att säga till om för varje gång. Alldeles nyss har jag blivit tillfrågad att göra ännu en skrift som kanske blir i ungefär samma omfattning, plus lite mer egen text, fast en mindre upplaga. Vem vet, nästa gång kanske det blir min helt egen bok som jag ska "pilla" med!

Inga kommentarer: