20080109

En bit in på 2008

...har vi hunnit och just nu är jag bildlärare i fyra dagar. Intressant! Arbete finns alltid, men jag längtar efter en slags vardag när man får en rytm i veckor och månader. Så småningom även i år, när man kan börja tänka semester - det var länge sedan!

Det är lite uppfriskande att hoppa in på högstadiet i alla fall. Eleverna i sjuan har valbara uppgifter, så de kan bara hoppa in i arbetet och jag går runt och visar och försöker inspirera när det går trögt. Ibland slår någon på lite musik på en mobiltelefon eller mp3, men det må vara hänt om de jobbar samtidigt. I går började någon att zappa och visa hur mycket musik han hade inlagd i sin telefon, det var mycket! Varpå en annan kille sa att han hade ungefär tre gånger så mycket. Då började jag tvivla, Va, inte på din telefon, väl? Nä, sa killen, det här är en I-pod, det är en så'n här... och var på gång att börja förklara vad det var för något. Jag avbröt honom faktiskt och sa att jag vet vad det är. Fast på ett trevligt sätt. Undrar om han blev besviken eller imponerad? "Gamla tanter lägger inte ägg", eller?

En sak som jag undrar över däremot är hur man gjorde förr. När man skickade ett paket med posten och satte sig att vänta på ett brev eller telefonsamtal från mottagaren som bekräftade att det kommit fram. I går eftermiddag skickade jag ett inrikespaket (ny blå) och fick därvid en "specifikation från Posten" med mig hem. Där stod allt om försändelsen; mottagare, avsändare, vikt, porto, moms på portot... Dessutom stod det ett kolli-ID. Vad gör man då med detta kolli-ID? Jo, man går in på http://www.posten.se/ och följer paketets väg genom Sverige.

Historik:
9 jan kl 07:34
Posten, Brevavisering har skickats till mottagaren
8 jan kl 20:31
Jönköping, Försändelsen har sorterats
8 jan kl 15:28
Skövde, Posten har tagit emot försändelsen
8 jan kl 15:00
ICA Supermarket Hjo, Posten har tagit emot försändelse

Jag väntar med spänning på att mottagaren sprättar upp sitt brev och knallar iväg till OK/Q8 för att hämta sitt paket. Kan man inte få en liten film på när paketet öppnas också?

Storebror ser dej. Åtminstone ditt paket.

Inga kommentarer: