20070713

Harald Blåtand och hans fränder...

Mmm, jag känner mig lite befryndad med ovan nämnde man just nu. Fast i mitt fall är det mera fingertopparna som antagit en blå nyans. Och jag äger inte någon Bluetooth heller. Men jag har varit ute i skogen och plockat blåbär i ett par timmar tillsammans med familjen P och maken M, som lyckades göra en tidig eftermiddag sista dagen före semestern.

Nu är alla rensade och skall snart förpassas in i frysen. Vilken bra syn vi alla kommer att få, intalar jag mig.

På väg från skogen tog vi vägen runt fölen, som heter Yradis ( det röda som är I's) och Miramis ( den gråvita som tillhör Å) och klappade lite på deras lurviga "päls". Mammorna Freya och Minning är så blanka och fina just nu, men snart börjar de sätta vinterpäls igen och då kommer luddet tillbaka på dem också. Islandshästar gör ju på detta viset, klimatförändring eller ej.


Det är rogivande att vara i skogen efter en sådan arbetsdag som denna. Vi har kort med personal eftersom både en heltidare och en annan sommarvikarie blivit allvarligt sjuka och det är svårt att sätta in folk som vet hur det funkar med allting på så kort varsel. Idag har jag varit ensam hela förmiddagen med en feriearbetande tonåring från kommunens tilldelning, och ibland vet man inte om det är en tillgång eller belastning... Visst är det bra att någon kan sticka iväg och sätta upp posters eller portionera ut broschyrer runt om på sta'n, men i kundkontakten och med rena fakta om staden osv måste de ju handledas och läras upp. Det är inte lätt när telefonen ringer PRECIS hela tiden och man inte kommer ikapp på hela dagen.

Dessutom har jag just idag haft inte mindre än 3 (tre) duster med missnöjda människor - en var superarg för att en affär lagt ner, som funnits i "alla" tider - "Vi har åkt hit i 30 år och det hör ju till med ett besök där, nu åker vi ju inte till Hjo något mer, ska ni veta!" Nähä, skit i det då - tänker man, men det säger man inte, utan en hel massa annat för att gästen skall vara på gott humör när han går härifrån åtminstone. Och inte tala om för alla sina vänner där hemma att i Hjo, där är de otrevliga minsann! Det är svårare när de, som en annan person, slänger på luren i örat med ett fräsigt "Det tyckte jag var DÅLIGT!!!" när jag inte visste vilken tid det är "line-dance" i Hjo på söndagar. Alla som hittar på aktiviteter talar faktiskt inte om det för Turistbyrån, och trots att vi försöker läsa lokaltidningen noga varje dag är det i vissa fall omöjligt att ha den omvärldsorienteringen. Jag skulle just ge henne numret till ordföranden för Hjo Dansklubb när hon bara slängde på. Dålig dag?

Det tredje var mer en diskussion än en dust. Två äldre damer, Hjo-bor, stod precis utanför vår öppna dörr och diskuterade högljutt hur dåligt det var att Biblioteket (som ligger i samma hus som vi) har kortare öppettider på sommaren och helt stängt på helgen. De som behöver låna en dator, hur ska de göra? De som måste lämna tillbaka en bok före semestern, hur skall de göra? Och när det är lite dåligt väder kanske man vill gå in och läsa en tidning... Till slut var jag bara tvungen att gå ut och lägga mig i (eftersom det just då inte ringde riktigt non-stop) och klarlägga för damerna att kommunen inte prioriterar att sätta in vikarier under bibliotekets semestertider eftersom pengarna behövs på annat håll, att Turistbyrån har datorer som gästerna får låna gratis, att tidningsrummet liksom Turistbyrån har öppet betydligt mer på sommaren än vintern då man nu går in genom samma dörr, och att återlämningslådan står i tidningsrummet... Förhoppningsvis blir det nu en insändare mindre i Hjo Tidning.

Skall det bli skönt med ledighet??? Jag räknar ner! 4½ timme kvar i morgon!

Inga kommentarer: