20070214

Långsiktighet bättre än punktinsatser

Idag, Alla Hjärtans Dag, läser jag till min stora förvåning att en skola (det kanske finns flera?) stänger för att det förekommer "mobbing" i samband med dagens firande. Se artikeln i DN.

Vissa elever får blommor och kort, vissa blir utan, och det är synd om dem som upplever att "alla andra får". Skolan löste alltså detta med att ge eleverna ledigt???

Ett år prövade man att ge alla elever blommor från skolan (hur kul var det att få?).

Ibland undrar man.

Det kommer alltid att finnas människor som är populära och människor som inte är lika populära. Det fanns även när jag gick i skolan under förra seklet, men då var Valentin inte lika upphaussad som nu, utan inskränkte sig till hemritade lappar och kort. Och superhemligt och diskret dessutom.

Det kommer också alltid att finnas människor som har råd att skicka blommor i mängder med blomsterbud och människor som knappt kan köpa en enda ros att överlämnas personligen. Vi ser detta väldigt tydligt även vid skolavslutningar.

Känner den som skickar en jättebukett mera kärlek än den som lämnar en enda ros?

Det här är väl saker som skulle diskuteras kontinuerligt under barnens hela skoltid. Om inte ämnet "etik och moral" finns på schemat, så lägg in det, eller införliva det i samhällskunskapen, svenskan eller var som helst, bara det inte glöms bort. Det är dessutom inte bara aktuellt vid Alla Hjärtans Dag, utan året om. Tänk på tävlingarna i att ordna födelsedagspartyn, vem som fått finast och flest julklappar, har flest och nyast märkeskläder osv. Lär ungarna betydelsen av berättelsen om "änkans skärv" (Luk 21:1-4)

Tag upp det även på föräldramötena! Curlingföräldrar in absurdum är inte "snälla" mot sina barn - lär dem säga ifrån om vad som är rimligt! Om en 13-åring får jättebuketter med bud varje "alla hjärtans.." under hela skoltiden, vad skall hon då ha som hon kan uppskatta när hon fyller 50?

Själv blir jag jätteglad för en bukett tulpaner från Ica eller en hembakad kladdkaka - men det går bra vilken dag som helst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant det där. Förstår skolan, men håller ju med om att det knappast bara gäller 14 feb...Så du harvar på bäst det går? Jag är så oerhört tacksam att jag har ett jobb jag vekligen gillar, och nu även en lägenhet jag älskar. Som du kanske förstått så pluggar Pontus i Umeå nu så vi lever lite särboförhållande men hitlls har det funkat utmärkt. Ha det!