20060922

Svårt fall

Den vänliga damen på Arbetsförmedlingen Kultur slet sitt hår. Ja, tyst för sig själv i alla fall.

- Jag har läst igenom den här listan du har skickat in till oss på befattningar som du kan söka. En del hör ju hit och en del hör inte hit. Vad är det du har lärt dej på den här utbildningen egentligen?
- Tja, det handlar främst om kommunikation och informationsförmedling, det är mycket teori men jag kan till exempel en del om layout och redigering ...
- Redigerare! Det är ett yrke!
- Ja, men jag tycker om att skriva också...
- Journalist! Kan du tänka dej att vara det?
- Jo i och för sig, men jag är ingen "scoop"-människa som älskar att rycka ut mitt i natten och jaga nyheter. Kanske mer research, tolka statistik och så i så fall...

Tyst. Tyst.

- Eller skriva artiklar om något tema, för till exempel ett månadsmagasin. Eller konsumentupplysning. Jag kan jobba för andra media också, radio eller TV, kanske.
- Ja, på TV vill de ju bara ha folk som kan komma direkt och ta en kamera under armen och ge sig ut på uppdrag. Men du kanske kan få en praktikplats på någon månadstidning... Varför läste du handikappvetenskap?

- förklaring -

- Jaha, men vad vill du jobba med, då?
- Jaa, jag kan ju skriva utredningar också, eller korrekturläsa texter, och så fotograferar jag en del. Och målar en och annan akvarell...
- Illustratör! Det är ett yrke! Varför har du eget företag förresten? Varför kan du inte leva på det? Vill du inte ha starta eget-bidrag?

- NEJ! - förklaring -

- ... och så vill jag ju ha det som ett skyltfönster, för många arbetsgivare i den här branschen vill ju inte anställa om man inte har ett antal cases i en portfolio att visa upp...
- Ja men du vet att om du får en praktikplats på ett ställe, så är det ju meningen att de skall inse att "den här människan måste vi anställa" och så får du ju ett jobb där. Men man får ju inte göra ett produktivt arbete som praktikant - alltså ersätta en fullt arbetande person...

Jag orkade inte med att dra biten om att jag kanske behöver ha mitt företag som en ventil OM jag nu får ett jobb som utredare - så kan jag på fritiden hoppa in och ut i mindre projekt med trycksaksproduktion. Och OM jag får jobb på en reklambyrå - så kan jag hoppa in och ut i projekt för att arrangera en mässa. Och OM jag får jobb som krönikör på Tara - så kan jag hoppa in och ut i projekt med att skapa en grafisk profil och marknadsföringsplan åt något nybildat företag.

- Jag måste nog prata med en kollega, och kontakta skolan (HLK i Jönköping), så kan vi se om vi kan hjälpa dej...

...excuse me, men jag hyser inte jättestort hopp om den här vägen... Men tack för att ni försöker!

Inga kommentarer: